HEJ hallå goddag! Nu har vi varit i landet i precis en vecka och värmen har man inte vant sig vid ännu för fem öre. Första rummet utan AC idag och det är inte direkt mysigt kan jag påstå. Vi kostade på oss varsitt rum denna gång pga jättebilliga + vill ej ligga och sova i varandras svett direkt.

Hursomhelst - vad sjutton har vi gjort då?! Jo, lite såhär:

Dag 1 - vi landar i Phuket, dör av värmeslag, bläddrar igenom vår bibel (Lonely Planet) och beger oss till en lugn strand, Kamala Beach (Hat Kamala). Där checkar vi in på ett hostel, svidar om till strandoutfits och beger oss för att finna föda. Klockan är nu ungefär 6 på morgonen i våra huvuden + en lång flygresa i bagaget, medan den är mitt på dagen thaitid. Var alltså väldigt märkligt att äta lunchmat men ja, man var ju hungrig liksom. Ner på stranden och solasolabadabada sova i skuggan och så. Sen, ja ni vet - dusch på rummet, mat på stranden, däck i sängen.

Dag 2 - checkar ut och drar till Patong! Lite folk! Rörelse! Hurra! Checkar in hos en gullig indier och svidar återigen om till strandoutfits. Sen är det samma visa igen - solasolabadabada. Vi lyckas boka båt till Phi Phi för dagen därpå, och svidar sedan om på hostelet för att gå ut och äta på en fin restaurang med fancy skaldjur och sånt (måste ju passa på när man är nära havet!). Där efter fick Bangla road sig ett besök (party/bargatan) där vi kirrade både efterrätt men även någon typ av poledancing av quinnor som hette duga, ja alltså, går liksom inte att undvika dansande kvinnor i Patong hur mycket man än önskar, så vi valde en bar med några som såg sjukt mycket power ut. Hem i säng, för att....

Dag 3 - ... ta oss till Phi Phi! Lite missförstånd angående vad vårt hostel hette (dålig engelska + fel namn på nyckeln, vilket var namnet vi angett för vår pickup till hamnen) ledde till en hetsig tuktuk-tur innan vi tillslut hann (!!! heja tuktukföraren) med båten som planerat. 2 timmar på ett guppande blått hav och sedan blev vi haffade av första bästa person på piren som meddelade att hans rum var bäst/billigast osv. Vi orkade ej argumentera emot utan sa tack vad bra. Dumpa saker på rummet och ner på "stranden" (ej utmärkt som strand på någon karta, men liksom ja, sand möter vatten). Åt lunch, badade (vattnet lukade verkligen HAV och fisk och var väldigt varmt). Duschade på rummet, gick ut och åt middag.

Dag 4 - Tog oss upp och ut till Hat Yao - en finare strand lite söder om själva staden på Phi Phi Don. Snorklade, solade, snorklade, solade. Tog en båt tillbaka när solen började gå ner, för att gå upp till view pointen som ligger ovanför vårt hostel. HERREGUD vad det är jobbigt att anstränga sig i 35-gradig värme, trodde jag skulle dö där ett par gången på uppvägen. Väl uppe belönades vi med en liten skur + världens finaste utsikt. 5 av 5!

Dag 5 - första dagen lite plugg blev gjort (ojojoj!). Intervjuguider skrevs och det skickades mail till höger och vänster. När lunchklockan ringt och vi svarat, var det dags för en utflykt! Vi skulle nämligen på snorkeltur med båt ut till Phi Phi Leh, en av öarna strax söder om stora Phi Phi. Snorklade med massssoooor av färgglada fiskar, helt sjukt! Simmade i vattnet brevid båten, och föraren kastar i fiskmat, ahhh! Fiskkaos runtomkring en. Vi åkte vidare till stranden där filmen The Beach spelades in, har ej sett filmen men det var ju en fin strand.... hehe. Därefter såg vi solnedgången och så avslutades dagen med självlysande plankton! Såg ut som fairy dust, som någon beskrev det. Därefter var man helt slut, så middag + sömn på det satt fint.

Dag 6 - sömn tidigt dagen innan gjorde gott, för klockan ringde 6.15 denna morgon! Vi skulle nämligen DYKA. Japp, inte snorkla, utan dyka, typ 10 meter under ytan. Efter lite oväntade panikkänslor av att andas under vattnet fick jag pli på det och kunde genomföra de 2 dyken, herregud alltså. Dyk 2 var bäst, dels hade jag fått in snitsen på andningen och tryckutjämning och så, MEN, VI SÅG SKÖLDPADDOR. Så fint!!!! Var helt overkligt att vara där nere alltså. Innan var jag oroad över hajarna men de hann jag inte ens bekymra mig över när vi väl var där nere. Därefter blev det lunch i byn och ut till Long Beach igen. Kvällen avslutades med kall dryck + solnedgång på den allra första "fiskstranden", därefter dusch + mat på byn, samt en förfärlig biljardmatch som aldrig verkade ta slut (= läs, vi var lika kassa, bollarna bara skjutsades runt).

Dag 7 - IDAG! Gick upp vid 8, packade ihop, checkade ut och gick ner på byn och åt frukost. Vid 10.30 gick båten till Krabi, där vi är nu. Krabi som man har hört så fint om verkar ju vara en seg stad, händer inte så mycket. Vi antar att man har pratat om provinsen Krabi (där bla phi phi och liknande öar ingår) för här är det då dött. Vi tog sista båten ut till Riley för dagen, så lite strand och hav fick vi se, men kunde bara stanna i ca 1,5 timme för båtförarna vill nog inte köra i mörkret. Hem för dusch och sen hade vi läst om en Night Market som skulle vara aMaZiNg och hör och häpna - den ligger bara 50 meter från vårt hostel! Så vi rullade ner till kanalen och åt oss mätta på grillade räkor, vårrullar, fried rice, grillad tofu, äpple/citron shakes samt banan/nutella-pannkaka. Ja, ni hör ju. Så nu ligger vi och jäser i varsitt dövarmt rum och ska försöka sova i vår svett, för att imorgon ta oss upp och ha en heldag på Riley, och ladda inför bussturen (!) till Bangkok som avgår imorgon eftermiddag. Tar 12 timmar, så ska se till att ladda alla mina apparater så man kan lyssna på musik och podcasts.

NU - SÖMN! ADJÖ! Här är en bild från dag 5, snorkelkalas!

JAG LEVER!

Allmänt Kommentera

Hursomhelst - vad sjutton har vi gjort då?! Jo, lite såhär:

NU - SÖMN! ADJÖ! Här är en bild från dag 5, snorkelkalas!